فساد یکی از مدیران خودروسازی در پوسته فعالیت بورسی
گروه: تیتر یک , صنعت و تجارت | کد خبر: 65106 | ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
این روزها در شرایطی صحبت از انتصاب یک فرد مسئلهدار در ایدرو به گوش میرسد که نگاهی به سوابق مدیریتی این فرد در یکی از شرکتهای خودروسازی بیش از پیش شائبه سیاسیکاری در انتصابات دولتی در دولت چهاردهم را افزایش میدهد.
به گزارش پیشگام اقتصاد، مدیرعامل وقت یکی از شرکتهای خودروسازی کشور در اواخر دهه قبل با علم به اینکه خودروسازی افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارد و این نوع افزایش سرمایه ها موجب رشد قیمت می گردد اقدام به واگذاری ۱۱ درصد سهام شرکت از شرکت های س و ن ( که ۱۰۰درصد متعلق به این گروه خودروسازی هستند) به یکی دیگر از شرکتهای تابعه خود میکند که ظاهرا دلیل این امر را حق رای سهام مذکور عنوان نموده اند و این در حالیست که اصل موضوع امر دیگری بوده است که در ادامه میخوانید.
۱_ سهام این شرکت خودروسازی در روزهای قبل از تصویب افزایش سرمایه صف خرید سنگین داشت و امکان خرید آن برای اشخاص حقیقی وجود نداشت اما هیات مدیره با تصویب این معامله بلوکی و پخش اخبار لغو افزایش سرمایه باعث میشوند که صف خرید سهام این شرکت در بورس بشکند و اشخاص حقیقی وابسته به خودشان اقدام به خرید سهم در قیمت های محدوده ی ۱۰۰۰تومن نمایند. سپس بلافاصله اقدام به برگزاری مجمع نموده و قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از ۴۰ تومان به ۸۲۰ تومان رسید و در عرض ۵ ماه بازدهی ۲۰برابری نصیب کدهای حقیقی وابسته به اشخاص دارای اطلاعات نهانی شده است.
۲-مدیریت کدهای حقیقی وابسته به این اشخاص متمرکز و تحت راهبری مدیرعامل این شرکت خودروساز انجام شده و رصد کدهای حقیقی که در اسفند ۹۸ سهم سنگین خریدند و در مردادماه ۹۹ در قیمت ۲۰ برابری فروختن جزئیات این موضوع را تایید می کند.
۳-با انجام این اقدام و عدم فروش این بلوک در قیمت های بعد از افزایش سرمایه حدود ۲۵همت از سود این شرکت خودروساز داخلی از بین رفت. درحالی که می توانستند این سود را به شرکت تزریق نمایند و تولید را از بحران خارج کنند.
۴-این افراد می گویند که سازمان گسترش از محل فروش این سهام سود کرده ولی کسی نمی گوید که ۶ همت کمتر سود کرده و این سود را به صورت هدایت شده به اشخاص حقیقی منتقل کرده است.
در این ماجرا حدود ۳/۶ میلیارد برگ سهام این شرکت خودروساز در خرداد ۱۳۹۹ (بعد از افزایش سرمایه) از طرف همان شرکت تابعه که بخشی از سهام اصلی خودروسازی به آن واگذار شده بود، در بورس عرضه شد، که موجب انتقال انتفاع ۶۰۰۰ میلیاردی به اشخاص حقیقی گردید.
۵-این پرونده یکی از پرونده های مهم مورد رصد و پیگیری پلیس امنیت اقتصادی است و کماکان تحت رسیدگی است.
۶-علیرغم اینکه در مرحله اول منع تعقیب توسط بازپرس صادر میشود با پیگیری شاکیان منع تعقیب صادر شده رد و قرار جلب دادرسی صادر میشود. قاضی نیز شکایت و اتهام را وارد دانسته و خواهان رسیدگی به موارد اتهامی متعدد مدیرعامل اسبق و یارانش در این ماجرا می شود.
مواردی نظیر:
-سو استفاده از اطلاعات ،اسناد و مدارک یا گزارش های خلاف واقع مربوط به اوراق بهادار(استفاده به نفع خود و ضرر دیگران)
-تخلف در انجام وظایف محوله مذکور در بند ۲و۳ ماده ۴۹ قانون اوراق بهادار
-خیانت در امانت توسط کارگزاران بورس
-استفاده از اختیارات بر خلاف منافع شرکت با سو نیت
-استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت.
موارد فوق موضوعاتی هستند که قطعا منجر به صدور رای دادگاه علیه متهم اصلی و همدستان او در این ماجرا خواهد شد.
حال مسئله اصلی در این پرونده این است که اقدام فرد مذکور اگر با سوء نیت بوده قطعا فساد است و اگر با سوء نیت نبوده وی دچار ضعف مفرط مدیریتی است؛ حال این فرد با آن کارنامه سیاه در این شرکت خودروسازی در تمام زمینه های کیفی و کمی ،که یکی از سیاه ترین دوره های این شرکت خودروساز بعد از انقلاب رقم زده، چطور حتی به خود اجازه می دهد تا به ریاست یکی از بزرگترین هولدینگهای صنعتی کشور همچون ایدرو فکر کند؟
سوالی که باید به آن فکر کرد این است که چرا ما اینقدر دچار فراموشی زودرس تاریخی هستیم؟ مگر ملاک پست گرفتن نباید سلامت و کارنامه شخص مدنظر باشد؟ سوالی که مسئولان ذیربط باید به آن پاسخ بدهند این است که مطرح شدن دوباره نام این فرد آنهم در یک پست بالا با کدام شاخص و منطق صورت گرفته است؟
انتهای پیام/
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید