بر اساس این دستورالعمل جدید تنظیم قیمت خودرو، مبنای قیمتگذاری خودرو بر اساس ضوابط قیمتگذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمتها است که توسط سازمان حمایت محاسبه میشود و به وزارت صمت اعلام میگردد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن تاکید بر اینکه فروش محصولات مازاد تعهدِ دو خودروساز در حاشیه بازار برای جبران بدهی خودروسازان به قطعهسازان پیشنهاد شده که این موضوع به یکباره تبدیل به بحران شد، عنوان کرد: اصلا هیچ صحبتی از افزایش یا کاهش قیمت نبوده و هدف این بود که از محل وجه حاصل از افزایش تولید و عرضه، خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت کنند که اگر این راهکار اجرایی نشود باید دید پیشنهاد دیگر چه خواهد بود؟
در حالیکه برخی رسانهها موافقت شورای رقابت با آزاد شدن قیمت خودروهای مازادِ تولیدِ تعهدات خودروسازان را مطرح کردند، اما سخنگوی شورا این موضوع را رد کرده و به صراحت اعلام کرد که تاکید ما بر افزایش تولید و بهتبع آن افزایش عرضه خواهد بود که طبیعتاً منجر به کاهش قیمت خواهد شد و هیچ صحبتی از اینکه قیمت خودرویی که تولید بالا دارد، آزاد و افزایشی شود، به هیچ عنوان مطرح نیست.
سخنگوی شورای رقابت با اشاره به اینکه اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، و همچنان بازار خودرو انحصاری است، گفت: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و فقط تنظیمگر فنی بازار خودرو وزارت صمت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است.
بر اساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری، قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام میشود و وزارت صمت نیز قیمت ها را به خودروسازان ابلاغ می کند.
متقاضیان خرید خودروهای وارداتی برای انتخاب خودرو میتوانند از امروز چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ تا پایان روز جمعه ۱۵ دی ماه به سایت خودروهای وارداتی به نشانی https://saleauto.ir مراجعه کرده و خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.
شورای رقابت با اکثریت آراء حاضران، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را برخلاف گمانهزنیها و بر اساس نقشدهی پررنگتر به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سیاستگذار و تنظیمگر فنی این صنعت، اصلاح کرد.
شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون ۳۵۳ هزار و ۵۵۰ دستگاه خودرو به متقاضیانی که در سامانه یکپارچه برای خرید خودروهای این شرکت ثبتنام کردهاند، تحویل شده است.
در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی وضعیت واردات خودرو و ارز اختصاص یافته به واردات آن را تشریح کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تا زمانی که شرایط انحصاری و شبه انحصاری وجود دارد، نقش شورای رقابت در صنایع مختلف از جمله خودرو ادامه پیدا خواهد کرد.