پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۱ آبان ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۱ آبان ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

وزیر صمت: به سمت حذف نرخ‌های تکلیفی در حوزه خودرو می‌رویم‌

گروه: خودرو | کد خبر: 14193 | تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در چشم‌انداز پیشِ رو می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.
وزیر صمت: به سمت  رقابتی‌شدن در تولید خودرو و حذف نرخ‌های تکلیفی می‌رویم‌

به گزارش پیشگام اقتصاد، عباس علی‌آبادی امروز در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال فارس مبنی بر این که چرا خودروسازان اخیرا متقاضیان ثبت نام‌کننده در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی می‌کنند که مورد تقاضای آنها نیست؟ تأکید کرد: خودروساز مطلقا و طبق قانون‌ حق ندارد خریدار را مجبور به خرید محصول خود کند و باید طبق قرارداد عمل کند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»،‌ حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی‌کنند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.

 

وی گفت: ‌تشخیص قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است، البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.

 

وزیر صمت در پاسخ به این سوال که شورای رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود، گفت: من مسؤول این کار نیستم و نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم.

 

واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم به نیازشان دست یابند و به زودی برنامه‌های تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد.

 

* انتظار مردم از خودروسازان برآورده نشده است

 

علی‌آبادی اظهار داشت: در زمینه خودروی برقی نیز اصلا محدودیت نداریم زیرا چشم‌انداز دنیا تولید خودروی برقی است و در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صادقانه می‌گویم و نمی‌خواهیم مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما مردم ما انتظار بیشتری از خودروسازان داشته‌اند و این انتظار همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برآورده نشده است.

 

* تشویق خودروسازان داخل برای تولید خودرو برقی

 

وی افزود: با توجه به سابقه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود داشت انتظار می‌رفت که نسبت به سایرین زودتر به تولید خودروی برقی دست یابیم؛،‌نزدیک به ۷۰ سال پیش دنیا فهمید که برقی‌‌سازی‌ خودروها بهتر است اما به دلایلی از این موضوع عقب‌‌نشینی شد زیرا بنزین ارزان‌تر بود و مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا وجود نداشت اما اکنون شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست و ما در روز جاری در شرایط زرد به سر می‌بریم و معلوم هم نیست که در زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا چه شرایطی داشته باشیم بنابراین یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع آلودگی هوا و رفع معضل انرژی استفاده از خودروهای برقی است.

 

وی افزود: ظرفیت قابل توجهی از درآمد کشور در بخش انرژی استفاده می‌شود و این موضوع اقتصاد ما را به سمت کوچک شدن سوق می‌دهد به همین دلیل برای توسعه  تشکیل سرمایه در بخش‌های مهم اقتصاد باید سرمایه‌گذاری به نحوی پیش رود که برای کشور درآمدزا باشد و وضع اقتصاد کشور را بهتر کند. لذا یکی از راه‌ها این است که به سمت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری آن حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم باید به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کنیم.

 

* خودروسازان وعده داده‌اند در نیمه نخست ۱۴۰۳ خودرو برقی تولید کنند

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عملکرد در بخش تولید خودروهای برقی گفت:‌ این حرکت آغاز شده و خودروسازها متوجه شده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند و ما در وزارت صمت آنها را تشویق می‌کنیم که با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنند‌، به طوری که در حال حاضر هر یک از خودروسازهای اصلی ما مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند و اقدام آنها امیدبخش است، اما هنوز محصول نهایی نیست تا بتوان آن را با اطمینان به دست مردم داد.

 

وی اظهار داشت:‌ خودروسازان قول داده‌اند در ۶ ماهه اول سال آینده این اتفاق بیفتد و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آنها است و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد.

 

وی در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است لذا تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.

 

وی افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.

 

علی‌آبادی گفت:‌ باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ارزش افزوده، امروز در درجه اول در نوآوری است ولذا از دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهی‌ها دعوت می‌کنیم مشارکت بیشتری در خلق آینده بهتر و تولید محصولات بهتر داشته باشند.

 

* به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند‌ از آنها حمایت نمی‌کنیم

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو مطالباتی داشته است، وزارت صمت در اینباره چه اقدامی انجام داده است گفت:‌ این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.

 

وی افزود: شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست و باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آنها باشد و خودروسازها هم باید به این درخواست اهتمام ورزند؛ مقام معظم رهبری این موضوع را به طور جدی مطرح کرده‌اند و ما هم مطالبه می‌کنیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

 

علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که چرا برخی خودروسازان مونتاژی امکان تأمین قطعات خودروهای چینی را ندارند؟ گفت: کسی که خودرو را عرضه می‌کند متعهد است که قطعات آن را تأمین کند. لذا این مطالبه را رسیدگی خواهم کرد.

 

وی در خصوص سفر به چین اظهار داشت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قراردادها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بومی‌سازی صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: هر چه درباره خودرو گفته‌ایم شامل موتورسیکلت‌ نیز است به نظرم موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

برچسب:

خودروسازی،خودرو،وزیر صمت ،نمایشگاه تحول صنعت خودرو ،وزیر صنعت، معدن و تجارت،تولید خودرو،شورای رقابت

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss
آخرین اخبار
آینده قیمت برنج در ایران چه خواهد شد؟/ برنج ۳۰۰ هزار تومانی هم آرزو می‌شود؟!

ورود برنج ارزان به بازار/ برنج ۵۰ هزار تومانی از کجا بخریم؟

تمدید یک‌ماهه مهلت الزام اخذ گواهی خرید از رینگ صادراتی برای صادرات سیمان

تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت

انتقاد وزیر اقتصاد از بانک مرکزی برای راه اندازی تالار دوم ارز؛ قول می‌دهم بازار پنجم و ششم ارزی هم راه می‌اندازید

قیمت دلار، یورو امروز ۱۷ آبان؛ روزهای آرام بازار ارز ادامه دارد

قطعی شبانه آب در برخی مناطق تهران/ جبره‌بندی آب در تهران آغاز شد؟

قطعی شبانه آب در برخی مناطق تهران/ جبره‌بندی آب در تهران آغاز شد؟

5 دهک درآمدی اول مشمول طرح کالابرگ الکترونیک/ افزایش سکوهای اینترنتی عرضه کننده 11 قلم کالای اساسی

منابع مرحله پنجم کالابرگ تامین شد

مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد

انتصاب اعضای کارگروه مرزی گمرک ایران با هدف تسهیل مبادلات تجاری

قیمت طلا از سقف گذشت/ قیمت جدید طلای جهانی امروز ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت جدید طلای جهانی امروز ۱۵ مهر؛ افت جزئی قیمت انس

تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی كشور با حمایت بانك ملت

قیمت هرشانه تخم مرغ اعلام شد؛ بالاتر از این عدد گرانفروشی است

اعلام قیمت هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد/ بالاتر از این قیمت گران‌فروشی است

فروش بیش از ۱۵ هزار سکه در سومین حراج

آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز/ عرضه سکه‌های ضرب ۱۳۸۶

آغاز فروش جدید محصولات سایپا از 18 آبان + جدول

آغاز فروش جدید محصولات سایپا از ۱۸ آبان+جدول

نرخ تسعیر بدهی‌های ارزی شبکه بانکی اعلام شد

طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد

اختلال بانک ملت تا یک ساعت آینده رفع می شود

برگزاری مزایده عمومی ۳۸ فقره از املاك مازاد بانك ملت

اعلام تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین/ زمان افزایش قیمت بنزین مشخص شد؟

صرفه‌جویی ۱.۳ میلیون دلاری با کاهش تخصیص بنزین به خودروهای دوگانه‌سوز

بورس از گردنه روزهای اخیر، جان سالم به در می‌برد؟

سقوط ۲۱هزار واحدی شاخص کل/ بورس تهران در مسیر اصلاح

بانک ملت

جهش ۱۰۸ درصدی تراز عملیاتی بانك ملت در ۷ ماهه نخست سال

شورای رقابت: قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا کند

دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت افزایش یافت

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۴/ دلار از نقطه اوج گذشت

قیمت دلار امروز ۱۲آبان/ تداوم کاهش قیمت دلار در بازار

صادرات شارژرهای خودرو ساخت ایران به آسیای میانه

نصب دستگاههای شارژ برقی در جایگاههای سوخت وارد فاز اجرایی شد

اختلال بانک ملت تا یک ساعت آینده رفع می شود

برندگان یازدهمین دوره قرعه‌كشی طرح گردونه بانك ملت مشخص شدند

وضعیت بانک آینده در انتظار تصمیم نهایی شورای سران قوا

ایران‌مال در حصر قراردادی صوری و ۲۰ ساله

مرکزپژوهش‌های مجلس:سقف وام ازدواج افزایش نیابد

آیا کارت رفاهی جهیزیه مشکل زوج‌های جوان را حل میکند؟

آرژانتین زیر تیغ ریاضت؛ محو طبقه متوسط با اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول

آرژانتین زیر تیغ ریاضت؛ محو طبقه متوسط با اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول

مجوز به بانک مرکزی برای پرداخت 85 هزار میلیارد تومان بابت تسویه بدهی به صندوق‌ بین‌المللی پول

تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی

بانک جهانی: ضریب جینی در ایران به 35.9 درصد رسید

پیش‌بینی بانک جهانی از آینده اقتصاد ایران: ۲.۵ میلیون نفر امسال در ایران فقیر می‌شوند

پربیننده ترین ها
  • ورود برنج ارزان به بازار/ برنج ۵۰ هزار تومانی از کجا بخریم؟
  • توزیع روزانه گوشت قرمز وارداتی در فروشگاه‌ها و میادین
  • قیمت جدید دلار، یورو ۲۳ مهر ۱۴۰۴/خیز دوباره دلار
  • کاهش وابستگی به نفتکش‌ها با بهره‌برداری از پروژه خط لوله پارس
  • محمدرضا مهدوی به عنوان مدیرفروش ثمسکن معرفی شد
  • قیمت جدید طلا و سکه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴/تلاطم در قیمت‌ها همچنان ادامه دارد
  • قیمت خرید تضمینی گندم بالاخره تعیین شد+جزئیات
  • سایه جنگ آمریکا و چین از سر بازار رمزارزها برداشته شد؟
  • خبر خوب برای متقاضیان پشیمان از نهضت ملی؛ امکان انصراف و بازگشت وجه فراهم شد
  • انحلال سازمان های قانونی وزارت جهاد کشاورزی منتفی شد
پیشگام اقتصاد
  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به پیشگام اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان