پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۴ آبان ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۴ آبان ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

واردات کشنده با عمر کمتر از ۵ سال یا زیر ۱۰ سال؛ کدام مجاز است؟

گروه: خودرو، صنعت و تجارت | کد خبر: 9202 | تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۰

پس از اعلام نیاز کشور به خودروهای سنگین و تطبیق آن با میزان تولید داخلی آن‌ها، در حالی که به نظر می‌رسید نیاز به واردات این خودروها تا پایان امسال نباشد، اما مجلس با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم، این اجازه را به دولت داد تا به مالکان اتوبوس و کشنده جاده‌ای با سن بیش از ۲۵ سال، مجوز واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای با سن کمتر از ۱۰ سال داده شود؛ این در حالیست که در آیین‌نامه خودروهای وارداتی، تاکید شده که کشنده وارداتی بایستی سن کمتر از پنج سال داشته باشد.
واردات کشنده با عمر کمتر از ۵ سال یا زیر ۱۰ سال؛ کدام مجاز است؟

به گزارش پیشگام اقتصاد، اواخر مرداد ماه، هیات وزیران به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره(۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، آیین‌نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را با هدف پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید و رفع انحصار، تصویب کرد.

 

بر اساس این آیین‌نامه خودروهای وارداتی بایستی دارای استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوطه را داشته و سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد؛ همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است و منابع ارزی مورد نیاز هم از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

 

پس از تصویب این آیین‌نامه، اوایل مهر ماه بود که موضوع ۵۰۰۰ کشنده‌های وارداتی موجود در گمرک تهران به میان آمد و طی بازدیدی که رئیس سازمان توسعه تجارت، دادستان کل کشور و دادستان استان تهران از اداره کل گمرک تهران داشتند، مهدی ضیغمی (رئیس سازمان توسعه تجارت) از ترخیص کامیون‌های کِشنده تا شهریور ماه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خبر داد و گفت: سازمان راهدای از اوایل سال گذشته، متولی واردات کِشنده‌ها بوده است اما پس از مدتی این وظیفه به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد؛ بعد از این تغییرات و همچنین پیش آمدن بحث‌های مربوط به اسقاط، سردرگمی‌هایی برای صاحبان کالا ایجاد و سبب شد تعداد قابل توجهی کشنده وارد گمرکات کشور شود که فاقد ثبت سفارش بود یا اگر هم ثبت سفارش داشتند در اصلاح آن دچار چالش شده بودند.

 

یادآوری می‌شود که در ۲۵ مرداد مصوبه‌ای با هدف همکاری حداکثری وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک برای ثبت سفارش و ترخیص کِشنده‌های استاندارد، تصویب شد.

 

این در حالیست یک روز قبل از این بازدید، معاون صنایع و حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، میزان نیاز اعلام شده به خودروهای سنگین توسط سازمان راهداری و همچنین برنامه تولید سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن، با توجه به تولید بیش از نیاز برای خودروهای کشنده با بارگیر غیرثابت و ون مسافری، احتمالا نیاز به واردات این خودروها تا پایان سال جاری نداشته باشیم.

 

اما روز  (یکشنبه ۲۳ مهر ماه)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده و جزء ۲ بند ث ماده ۵۶ لایحه برنامه را تصویب کردند که بر اساس آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با لحاظ ظرفیت سالانه تولید داخل، نسبت به صدور مجوز واردات کشنده‌های ریلی با سن کمتر از ۱۵ سال (با اولویت کشنده‌های نو) اقدام کند.

 

به دنبال این مصوبه، (دوشنبه ۲۴ مهر ماه)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند الحاقی ۱ ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کرده و بر اساس آن به دولت اجازه دادند به ازای اسقاط هر دستگاه اتوبوس و کشنده جاده‌ای بالای ۲۵ سال نسبت به اعطای مجوز واردات اتوبوس و دستگاه کشنده جاده‌ای با سن کمتر از ۱۰ سال به مالک کشنده اقدام کند. آیین‌نامه اجرائی این بند با در نظر گرفتن مشوق های لازم از جمله اعطای تخفیف در عوارض گمرکی حداکثر ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

در این جلسه، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه اصلاح شبکه حمل‌ونقل و نوسازی این ناوگان را یک ضرورت برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امنیت جاده‌ها و افزایش حجم ترانزیت کالا اعلام کرده، در رابطه با بند لایحه مذکور در مورد اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور، اظهار کرد: این بند از لایحه با قانونی که مدتی پیش در زمینه واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دو تفاوت دارد؛ در اینجا ذکر شده است که به ازای اسقاط هر دستگاه، می‌توان واردات انجام داد؛  اما در قانونی که قبلا تصویب شده، الزامی برای اسقاط وجود ندارد که به البته به اعتقاد بنده به ضرر محیط‌زیست و مصرف سوخت بوده اما به هر روی مجلس در این زمینه تصمیم گرفت.

 

همچنین حسن لطفی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی- نیز در جلسه روز گذشته مجلس بر ضرورت توجه به کیفیت و پایین آوردن سن اسقاط خودروها تاکید کرد و گفت: با توجه به آمار تصادفات جاده‌ای سالانه ۱۶ هزار کشته و بیش از ۶۰ هزار آسیب دیده و معلول بر جای می‌گذارد، چرا باید واردات خودرو را به اسقاط خودروهایی با سن بالای ۲۵ سال منوط کنیم؟ سالیانه این آمار تلفات جاده‌ای و آسیب دیدگی بار مالی زیادی به کشور تحمیل می‌کند؛ بنابراین بایستی خودروهایی با کیفیت‌تر و سنی کمتر داشته باشیم.

 

شایان ذکر است که براساس جدولی که ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ارائه کرده است، به‌ترتیب، برای هر موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط، سواری شخصی یک گواهی، تاکسی معادل دو گواهی، ون نوع M۱ (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی، مینی‌بوس و ون نوع M۲ (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی، اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی، وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی، وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی و در نهایت کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط نیاز دارند.

 

انتهای پیام

برچسب:

برنامه هفتم توسعهواردات کامیون کشندهمجلس شورای اسلامیواردات خودروواردات خودروهای کارکرده

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss
آخرین اخبار
حقوق کارگران و بازنشستگان فقط برای ۱۰ روز کافی است!

سقف پاداش پایان خدمت بازنشستگان دولت افزایش یافت

۵۰ سال پیش‌ برنج پاکستانی چه قیمتی داشت؟/ عکس

قیمت برنج و شکر رسما اعلام شد

سقوط آزاد قیمت طلا/ قیمت جدید طلای جهانی امروز ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت جدید طلای جهانی امروز ۲۴ آبان‌ماه/ انس جهانی تعدیل شد

بلیت هواپیما در مسیر تهران - مشهد ۳میلیون تومان + عکس

شرکتهای هواپیمایی: خرج مان زیاد است و مجبوریم گران بفروشیم!

آینده قیمت برنج در ایران چه خواهد شد؟/ برنج ۳۰۰ هزار تومانی هم آرزو می‌شود؟!

ورود برنج ارزان به بازار/ برنج ۵۰ هزار تومانی از کجا بخریم؟

تمدید یک‌ماهه مهلت الزام اخذ گواهی خرید از رینگ صادراتی برای صادرات سیمان

تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت

انتقاد وزیر اقتصاد از بانک مرکزی برای راه اندازی تالار دوم ارز؛ قول می‌دهم بازار پنجم و ششم ارزی هم راه می‌اندازید

قیمت دلار، یورو امروز ۱۷ آبان؛ روزهای آرام بازار ارز ادامه دارد

قطعی شبانه آب در برخی مناطق تهران/ جبره‌بندی آب در تهران آغاز شد؟

قطعی شبانه آب در برخی مناطق تهران/ جبره‌بندی آب در تهران آغاز شد؟

5 دهک درآمدی اول مشمول طرح کالابرگ الکترونیک/ افزایش سکوهای اینترنتی عرضه کننده 11 قلم کالای اساسی

منابع مرحله پنجم کالابرگ تامین شد

مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد

انتصاب اعضای کارگروه مرزی گمرک ایران با هدف تسهیل مبادلات تجاری

قیمت طلا از سقف گذشت/ قیمت جدید طلای جهانی امروز ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت جدید طلای جهانی امروز ۱۵ مهر؛ افت جزئی قیمت انس

تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی كشور با حمایت بانك ملت

قیمت هرشانه تخم مرغ اعلام شد؛ بالاتر از این عدد گرانفروشی است

اعلام قیمت هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد/ بالاتر از این قیمت گران‌فروشی است

فروش بیش از ۱۵ هزار سکه در سومین حراج

آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز/ عرضه سکه‌های ضرب ۱۳۸۶

آغاز فروش جدید محصولات سایپا از 18 آبان + جدول

آغاز فروش جدید محصولات سایپا از ۱۸ آبان+جدول

نرخ تسعیر بدهی‌های ارزی شبکه بانکی اعلام شد

طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد

اختلال بانک ملت تا یک ساعت آینده رفع می شود

برگزاری مزایده عمومی ۳۸ فقره از املاك مازاد بانك ملت

اعلام تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین/ زمان افزایش قیمت بنزین مشخص شد؟

صرفه‌جویی ۱.۳ میلیون دلاری با کاهش تخصیص بنزین به خودروهای دوگانه‌سوز

بورس از گردنه روزهای اخیر، جان سالم به در می‌برد؟

سقوط ۲۱هزار واحدی شاخص کل/ بورس تهران در مسیر اصلاح

بانک ملت

جهش ۱۰۸ درصدی تراز عملیاتی بانك ملت در ۷ ماهه نخست سال

شورای رقابت: قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا کند

دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت افزایش یافت

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۴/ دلار از نقطه اوج گذشت

قیمت دلار امروز ۱۲آبان/ تداوم کاهش قیمت دلار در بازار

صادرات شارژرهای خودرو ساخت ایران به آسیای میانه

نصب دستگاههای شارژ برقی در جایگاههای سوخت وارد فاز اجرایی شد

اختلال بانک ملت تا یک ساعت آینده رفع می شود

برندگان یازدهمین دوره قرعه‌كشی طرح گردونه بانك ملت مشخص شدند

وضعیت بانک آینده در انتظار تصمیم نهایی شورای سران قوا

ایران‌مال در حصر قراردادی صوری و ۲۰ ساله

پربیننده ترین ها
  • سقف پاداش پایان خدمت بازنشستگان دولت افزایش یافت
  • قیمت دلار،یورو و سایر ارزها امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۴
  • رشد ۴ برابری درآمد راه آهن با زیان خالص هزار میلیاردی در ۶ ماه!
  • تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین؛ آیا افزایش قیمت در راه است؟
  • قیمت جهانی طلا امروز۲۶ مهر؛ ریزش انس پس از رشدی بی‌سابقه
  • جزئیات واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک
  • سقف وام اشتغال زایی افزایش یافت
  • تولید روزانه نفت ایران ۴۳۰۰ بشکه افزایش یافت
  • توزیع روزانه گوشت قرمز وارداتی در فروشگاه‌ها و میادین
  • قیمت جدید دلار، یورو ۲۳ مهر ۱۴۰۴/خیز دوباره دلار
پیشگام اقتصاد
  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به پیشگام اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان