به گزارش پیشگام اقتصاد، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در ۴ استان خوزستان، بوسهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: مکانیابی ۲۷ نقطه ساحلی در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت و از امروز مجوز صادر شد تا طرح جامع تمامی این ۲۷ نقطه در همفکری ۲۷ استان معین تهیه و تدوین شود. مقرر است تا تفاهم سه جانبهای بین استان میزبان، استان میهمان و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسد و توافق نهایی برای طرح جامع ۲۷ شهر جدید در سواحل مکران تدوین شود.
وی با بیان اینکه در هر استان یک شهر به عنوان شهرک دانش بنیان تعیین خواهد شد، افزود: در کنار آن برای تمامی شهرکها پروژههای مولدی در نظر گرفته میشود که این پروژههای مولد شامل پروژههای مولد پتروشیمی، پروژه مولد صنعتی، پروژه مولد نفتی و پتروشیمی، یا پروژه مولد کشاورزی است. در پروژه های مولد کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی کمیته مشترک کشاورزی تشکیل شده است.
وی با اعلام اینکه شهر مولد کشاورزی در مکران نهایی شده است، ادامه داد: کنسرسیومی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان معرفی و تشکیل خواهد شد. در این رویداد، این کنسرسیوم تشکیل شده به عنوان مشاور پروژه تعیین می شود و یکی از دانشگاههای بزرگ کشور در حوزه شهرسازی و معماری که ظرفیت علمی خوبی دارند به عنوان دیگر مشاور این پروژه معرفی می شود و فعالیت ها در اجرای این طرح کلان آغاز خواهد شد.
بذرپاش از آغاز عملیات اجرایی ۲۷ شهرک ساحلی از سال آینده خبر داد و با بیان اینکه بعد از تدوین طرح جامع و موافقت با کلیات آن، تخصیص زمین به استان انجام خواهد شد و عملیات احداث بندر، فرودگاه، خطوط ریلی و سایر ملزومات شهری در صورت ضرورت احداث دیده خواهد شد، گفت: متوسط جمعیت پذیری برای هر شهر جدید در منطقه مکران حدود ۵۰ هزار نفر برای هر شهر جدید است. با شرکتهای بزرگ پتروشیمی مذاکرات انجام و تایید نهایی شده است که بخشی از آنها پتروشیمی خلیج فارس و سایر شرکتهای پتروشیمی هستند که طرح های مولد خود را اعلام کردند.برای هرکدام از شهرها یکی از طرحهای مولد اشتغال زا را پیاده سازی خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی شهر غرب تهران افزود: در توافق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مسکن نیروهای شاغل در شرکتهای دانش بنیان در قالب طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده است. در تهران زمین احداث مسکن برای شرکتهای دانش بنیان تامین شده است و در سایر شهرهای کشور نیز زمینی برای شرکتهای دانش بنیان تدارک دیده خواهد شد که پیشنهاد این اراضی در شهرهای جدید است.
وی گفت: در شهرهای ساحلی نیز درصدی از سهمیه مسکن برای جوانانی تدارک دیده می شود که با شرکت های دانش بنیان در حال همکاری هستند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای داخلی، هواپیمای سیمرغ اظهار کرد: به زودی دو فروند هواپیمای سیمرغ وارد ناوگان هوایی میشود. مقرر است دو فروند هواپیمای باری در بخش کارگو وارد ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) وارد شود و توافق بر این است که اول این هواپیماهای تولید وزارت دفاع در بخش باری پرواز داشته باشد. اولین پرواز سیمرغ در هما تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شده دو فروند از هواپیماهایی که توسط وزارت دفاع ساخته می شود در اختیار هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار گیرد تا در زمینه حمل بار مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه در خصوص فروش بلیتهای پرواز با بیان اینکه میزان فروش بلیتها از تعداد پروازها و صندلیهای هواپیماها مشخص میشود، گفت: نه تنها تعداد پروازها و صندلیها کاهش پیدا نکرده، بلکه روند در همه حوزههای حمل و نقل از جمله ریلی و هوایی افزایشی بوده است. این در حالی است که تعداد ناوگان نیز افزایش یافته است.
بذرپاش با بیان این که موضوع مهم این است که پروازهای چارتری باید به صورت بهتری مدیریت شوند، گفت: اگر مدیریت به درستی صورت نگیرد، ممکن است بلیت به مسافران که مصرف کنندگان نهایی هستند نرسد. برخی از شرکتهای هواپیمایی هم تقاضای افزایش قیمت داشتند که از این رو مجوز افزایش ۲۹ درصدی قیمت به آنها داده شد اما درخواست افزایش بیشتر قیمت به دلیل رشد هزینهها صورت نگرفت؛ چرا که باید در سال رشد تولید و مهار تورم، هزینه مردم برای خدمات حمل و نقل کنترل شود.
وی افزود: درخواست وزارت راه از شرکتهای هواپیمایی این است که به صورت مستقیم بلیتها را به مردم عرضه کنند. به این شکل که سامانهای برای شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیت تهیه شود. علاوه بر این باید شیوه عرضه بلیت هواپیما به صورت مناسب تری صورت گیرد تا بلیتها به دست مصرف کننده نهایی برسد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار این باید به موضوع تقاضا نیز اشاره کرد که تقاضا به صورت جدی افزایش پیدا کرده است و از عرضه پیشی گرفته است. از این رو برنامه ریزی شده است با اصلاح عرضه و همچنین افزایش تعداد ناوگان هوایی که وارد ساختار حمل و نقل هوایی خواهد شد، این مشکل برطرف شود.
بذرپاش با اشاره به این که در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای در سال های گذشته، با کاهش تعداد واگن های مسافری و خودروهای موجود در ناوگان مواجه بودیم، اظهار کرد: در جهت رفع این چالش برنامه هایی برای تامین ناوگان هم به صورت تولید داخلی و هم به صورت واردات در نظر گرفته شده تا هم تولیدکنندگان داخلی که توان تامین زیرساخت های ناوگان را دارند به کمک رفع این مشکل بیایند و هم در صورت لزوم، ناوگان مورد نظر چه در زمینه ریلی و چه جاده ای به صورت واردات تامین شود که در این راستا اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای قانونی در حال انجام است.
وی با تاکید بر این که تامین زیرساخت های مطلوب برای استفاده مردم از حمل و نقل در حوزه های مختلف از اولویت های وزارت راه است، افزود: اقدام دیگری که در دست اجرا قرار گرفته، در حوزه حمل و نقل بار توسط ناوگان ریلی است که در این راستا توافق مطلوبی با شرکت فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری انجام شده است و قرار شده سایر شرکت هایی که تمایل به حضور در این زمینه را دارند نیز برای تامین لکوموتیو و واگن سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه توضیح داد: سیاست در حوزه راه آهن این است که سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حمل و نقل بار از طریق خطوط ریلی، توسط شرکت های دارای بار انجام شود. سرمایه گذاری دولت بیشتر در بخش حمل و نقل بار انجام می شود؛ چرا که با وجود زیان هایی که این بخش به همراه دارد، شرکت های خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند. بر این اساس بیشتر سرمایه گذاری در خصوص حمل و نقل مسافری توسط دولت و سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل بار توسط شرکت های دارای بار انجام میشود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید