پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۵ تیر ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

پیشگام اقتصاد
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان
۲۵ تیر ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

ماجرای رسوب کالاهای اساسی در دریا و ناکارآمدی سهمیه واردات

گروه: تیتر دو , صنعت و تجارت | کد خبر: 68064 | ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶

در حالی شاهد معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در دریا و پرداخت دموراژ سنگین هستیم که به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی این حوزه عدم مدیریت صحیح سهمیه ارزی و واردات نامتناسب کالاها است.

ماجرای رسوب کالاهای اساسی در دریا و ناکارآمدی سهمیه واردات

به گزارش پیشگام اقتصاد، به‌ نظر می‌رسد یکی از عوامل مؤثر در تأخیر پهلوگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر، مدیریت نامناسب سهمیه واردات است. از سال ۱۴۰۲ و با مطرح شدن مسئله تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تصمیمی در مجلس شورای اسلامی گرفته شد که بر اساس آن، هر وزارتخانه مرتبط با واردات (شامل وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت) مسئولیت مدیریت سهمیه ارزی خود را بر عهده داشته باشد. بانک مرکزی میزان سهمیه ارزی هر وزارتخانه را مشخص می‌کند و آن وزارتخانه موظف است که تا پایان سال این سهمیه را مدیریت کند.

 

نکته حائز اهمیت این است که در برخی موارد مشاهده شده است برخی کالاهای اساسی، مانند سویا، بیش از نیاز کشور وارد می‌شوند، که این امر فشار بر سهمیه ارزی سایر کالاها را تشدید می‌کند. برای مثال، اگر قرار باشد ماهانه یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود، باید به نحوی مدیریت شود که هیچ کالایی بیش از مقدار مورد نیاز وارد نشود.

 

در غیر این‌صورت، وزارتخانه مربوطه مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در واردات سایر کالاهای اساسی خواهد شد. نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در وزارت صمت مشاهده کرد که به دلیل اتمام سهمیه ارزی خود در ماه‌های پایانی سال گذشته، نتوانست ارز مورد نیاز برای واردات تلفن‌های همراه را تأمین کند و این موضوع به ایجاد بحران در بازار انجامید.

 

کشتی‌های معطل و هزینه‌های سرسام‌آور دموراژ برای اقتصاد ایران

 

یکی از نشانه‌های بارز موانع و مشکلاتی که در مسیر واردات کالاهای اساسی به کشور قرار دارند، تأخیر در تخلیه این کالاها در بنادر است. هنگامی که یک کشتی حامل کالاهای اساسی وارد مرزهای آبی کشور می‌شود، اما به دلایل گوناگون امکان تخلیه آن وجود ندارد، صاحب کالا ناگزیر است تا فراهم آمدن شرایط مناسب، مبلغی را تحت عنوان دموراژ پرداخت کند.

 

در شرایط کنونی، تعداد قابل‌توجهی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور متوقف مانده‌اند و به همین دلیل، هزینه‌های دموراژ سنگینی بر دوش صاحبان آنها تحمیل می‌شود. بخشی از این کشتی‌ها به دلیل مشکلات اسنادی در انتظار تخلیه‌اند، در حالی که برخی دیگر به علت نبود آمادگی‌های لازم در بنادر به تعویق افتاده‌اند.

 

تأخیر ۷ ماهه در تخلیه کالاهای اساسی؛ دموراژ میلیون‌دلاری در بنادر جنوبی  

 

حدود سه سال پیش، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی اعلام کرد که روزانه یک میلیون دلار به عنوان دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با توجه به این‌که ۸۰ درصد از کشتی‌های معطل‌شده به شرکت‌های دولتی تعلق دارند، این هزینه‌ها از بودجه دولت پرداخت می‌شود. در همان زمان نیز گزارش شده بود که به طور میانگین ۲۵ کشتی ناچار به پرداخت دموراژ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون نیز نزدیک به همین تعداد در یکی از بنادر جنوبی معطل مانده‌اند.

 

برای نمونه، یک کشتی متعلق به یک شرکت تعاونی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کند، به دلیل مشکلات اسنادی، به‌ویژه عدم تخصیص ارز، ۷ ماه است که در آب‌های کشور متوقف شده است. مورد دیگری از تأخیر، مربوط به کشتی یک شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی مشابه، ۷ ماه در لنگرگاه معطل مانده و محموله‌اش تخلیه نشده است. هر دو این کشتی‌ها حامل ذرت بوده و وزن مجموع بار آنها حدود ۱۰۰ هزار تن است.

برچسب:

گمرکاقتصادتجارت خارجیوزارت اقتصاد

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss
آخرین اخبار
گام مهم رفع تنگناهای تولید با اجرای قانون تامین مالی دردولت

وظایف اصلی کارشناس سبدگردانی چیست؟

افزایش واردات خودرو ، رکود بازار داخلی را از بین می برد؟ / واردات خودرو نظارت و سیاست‌گذاری دقیق می‌خواهد

سود بازرگانی واردات خودرو در سامانه جامع تجارت اصلاح شد + جدول

ابهام درباره زمان و نحوه آغاز به کار مجدد بازار سهام

نحوه ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی مشتریان حقیقی کارگزاریها اعلام شد

محدودیت های فروش برای خودروهای وارداتی برداشته شد + سند

تعرفهٔ واردات خودرو کاهش یافت+جزئیات

اختصاصی/ نرخ بلیت اربعین اعلام شد؛ تهران-نجف 13 ، مشهد-نجف 15 میلیون تومان

جزئیات برنامه‌های رجا برای جابجایی زائران اربعین

افت شاخص بورس در نخستین روز هفته

بورس تهران هفته را سبز پایان داد

تعریف یک منبع جدید برای تامین اعتبار کالابرگ اقشار محروم

تعرفه واردات خودرو منبع جدید برای تامین اعتبار کالابرگ

قیمت نفت صعودی شد/ تقاضا بالا رفت

قیمت نفت صعودی شد

گزارش بازار سرمایه امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۴/ بورس جان دوباره گرفت

رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص کل

توسعه ترابری هوایی کشور؛ از خودکفایی در تعمیر هواپیما تا ساخت «سیمرغ»

نرخ بلیت اربعین اعلام شد؛ تهران-نجف ۱۳ میلیون

جزییات فروش ارز به زائران اربعین اعلام شد/ دریافت کارمزد ممنوع!

جزئیات فروش ارز به زائران اربعین اعلام شد

بورس وال استریت افت کرد

بورس وال استریت افت کرد

آخرین گزارش از وضعیت پروازها در سراسر فرودگاه‌های کشور/ علت تعویق پروازهای امارات به ایران مشخص شد

نرخ بلیت پروازهای اربعین همچنان در بلاتکلیفی

سهمیه بنزین به حساب بانکی می‌رود/ خداحافظی با کارت سوخت از مرداد؟

سهمیه بنزین به حساب بانکی می‌رود

اختصاصی|صادرات سیب زمینی و حبوبات به مدت ۲ ماه ممنوع شد

صادرات حبوبات ممنوع شد

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

نرخ بیکاری در ایران چقدر است؟/فقط ۲۴ میلیون ایرانی کار می‌کنند

کاهش آمار بیکاری به روایت مرکز آمار

یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن تا پایان سال/ خانه بخریم یا نخریم؟

ریزش ناگهانی ۳۰ درصدی نرخ اجاره در برخی مناطق تهران

دریافت مجوز فعالیت صنفی ماه مبارک رمضان؛ از طریق «پلیس من»

تدوین طرح هوشمند تأمین و توزیع کالا در شرایط خاص

گزارش بازار سرمایه امروز ۲۲ تیر ۱۴۰۴/ بورس افزایشی شد

رشد شاخص بورس تهران برای سومی روز متوالی

سازمان مالیاتی:فروش ارز نیازی به صورت حساب الکترونیکی ندارد

تمدید یک‌ماهه مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی و آراء هیئت‌های حل اختلاف

زمان پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین اعلام شد/ جزییات

نرخ بلیت اتوبوس تهران به مرزهای اربعین اعلام شد

بورس ۲۲ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس ۳۰هزار واحد رشد کرد

عراق ممنوعیت جدید برای ایران وضع کرد 

عراق ممنوعیت هوایی جدید برای ایران وضع کرد 

صدور مجوز فروش ۱۶۰ ملک مازاد دولت

صدور مجوز فروش ۱۶۰ ملک مازاد دولت

پربیننده ترین ها
  • وظایف اصلی کارشناس سبدگردانی چیست؟
  • تمدید فرصت ۱۲روزه بارگزاری صورت حساب الکترونیک تا۲۲تیر
  • محدودیت استفاده از کارتخوان‌ها برای نانوایان برداشته شد
  • هشدار موسسه آمریکایی درباره تبعات جنگ برای اقتصاد اسرائیل
  • سهمیه آرد نانوایی‌های شمال کشور افزایش یافت
  • سهمیه برداشت بنزین از کارت‌های سوخت افزایش یافت/ اعلام جزییات
  • نفت باز هم گران شد/سایه جنگ بر بازار جهانی نفت سنگینی می‌کند
  • خبر مهم بانک مرکزی درباره فعالیت بانک‌های کشور/ اعلام جزییات
  • برپایی نانوایی‌های سیار در شهر/ توصیه اتاق اصناف به مردم
  • پیش بینی صادرات ۱۶میلیارد مترمکعب گاز در ۱۴۰۴
پیشگام اقتصاد
  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

Telegram Instagram X-twitter Eaparat Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به پیشگام اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • سایر
  • اقتصاد کلان
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • راه و مسکن
  • کشاورزی
  • نفت و انرژی
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد جهان